Bava Metzia Daf 29 בבא מציה דַף 29

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. The finder’s liability for the money of sold lost item

The Mishnah discussed the status of money where a lost item was sold for the owner’s benefit. Rebbe Tarfon said: ישתמש בהן – [the finder] may use it, לפיכך אם אבדו חייב באחריותן – therefore, if it is lost, he is responsible for it. Rebbe Akiva said he may not use it and is therefore not responsible if it is lost. This implies that the machlokes hinges on whether he has the right to use the money; otherwise, he would not be responsible for its loss. This appears to refute Rav Yosef’s view regarding a שומר אבידה – one who guards a lost item, where Rabbah said he is like a שומר חנם, and is not responsible for normal theft or loss, and Rav Yosef says he is like a שומר שכר (since he is exempt from giving tzedakah while caring for the lost item), and is liable!? Rav Yosef answers that both Tannaim agree he is responsible for גניבה ואבידה, and argue if he is liable for אונסין דשואל – unavoidable mishaps for which a borrower is liable. Rebbe Tarfon holds his permit to use the money renders him a שואל, and Rebbe Akiva holds he cannot use it, and so remains a שומר שכר.

2. Caring for someone’s ספרים in his possession

The next Mishnah states: מצא ספרים – If one found books (i.e., scrolls), קורא בהן אחד לשלשים יום – he should read them once every thirty days to air them out. ואם אינו יודע לקרות גוללן – If he does not know how to read, he should roll them out. Still, he may not study a section in it for the first time, because it may be left open too long. Also, he may not learn from them with someone else, because they may pull it in different directions and cause it to tear. The Mishnah describes how to care for other found materials. A Baraisa teaches that one who borrows a sefer Torah may not lend it to another (although a mitzvah is being performed with it), and he may not study something in it for the first time, nor learn from it with someone else. If someone left a sefer Torah with his friend, he should roll it every twelve months. He may open and read it (i.e., when he is rolling it for its benefit), but not for his own purposes. Sumchos says a new sefer should be rolled every thirty days, and an old one, every twelve months. Rebbe Eliezer ben Yaakov says, according the Gemara’s later emendation, that all sefarim should be rolled every thirty days.

3. When shaking out a garment is beneficial for it

The Mishnah taught that if one found a garment, מנערה אחד לשלשים יום – he should shake it out once every thirty days. The Gemara asks that this implication that shaking out a garment is beneficial for it contradicts Rebbe Yochanan, who said sarcastically: מי שיש לו גרדי אומן בתוך ביתו – whoever has a professional weaver in his house, ינער כסותו בכל יום – should shake out his garment every day, which will ruin his garment, because his weaver will make him another!? Four answers are given: (1) Shaking it daily is harmful, but monthly is beneficial. (2) One person shaking it is beneficial, but two people shaking it is harmful (because it becomes overstretched). (3) Shaking by hand is beneficial, but using a stick is harmful. (4) A woolen garment is harmed from being shaken and stretched, but a linen garment benefits by being shaken

1. דין הדמים כשמכר את המציאה

במתני' (לעיל דף כח, עמוד ב) ודבר שאין עושה ואוכל ימכר, מה יהא בדמים ר"ט אומר ישתמש בהן לפיכך אם אבדו חייב באחריותן, ר"ע אומר לא ישתמש בהן לפיכך אם אבדו אין חייב באחריותן, עד כאן לא פליגי אלא כשנשתמש בהן אבל לא נשתמש בהן אם אבדו פטור, לימא תיהוי תיובתא דרב יוסף דאתמר שומר אבידה רבה אמר כש"ח רב יוסף אמר כש"ש, אמר לך רב יוסף בגניבה ואבידה דכ"ע לא פליגי דחייב, כי פליגי באונסין דשואל, ר"ט סבר שרו ליה רבנן לאשתמושי בגוייהו והוה ליה שואל עלייהו, ור"ע סבר לא שרו ליה רבנן לאשתמושי בגוייהו הלכך לא הוי שואל עלייהו, א"ה לפיכך דאמר ר"ע למה לי, הכי קאמר כיון דשרו ליה רבנן לאשתמושי בגוייהו כמאן דאישתמש בגוייהו דמי וחייב באחריותן

2. מצא ספרים, ומפקיד ספרים

במתני', מצא ספרים קורא בהן אחד לשלשים יום, ואם אינו יודע לקרות גוללן, אבל לא ילמוד בהן בתחלה ולא יקרא אחר עמו, ובגמ' ת"ר השואל ספר תורה מחבירו הרי זה לא ישאילנו לאחר, פותחו וקורא בו ובלבד שלא ילמוד בו בתחלה ולא יקרא אחר עמו, וכן המפקיד ס"ת אצל חבירו גוללו כל שנים עשר חדש, פותחו וקורא בו אם בשבילו פתחו אסור, אמר מר, וכן המפקיד ס"ת אצל חבירו גוללו כל שנים עשר חדש פותחו וקורא בו מאי עבידתיה גביה, ותו אם בשבילו פתחו אסור הא אמרת פותחו וקורא בו, הכי קאמר אם כשהוא גוללו פותחו וקורא בו מותר, אם בשבילו פתחו אסור, סומכוס אומר בחדש שלשים יום בישן שנים עשר חדש, ר"א בן יעקב אומר אחד זה ואחד זה שנים עשר חדש, ר"א בן יעקב היינו תנא קמא, אלא אימא ר' אליעזר בן יעקב אומר אחד זה ואחד זה שלשים יום

3. מצא כסות מנערה אחת לל' יום

במתני', מצא כסות מנערה אחד לשלשים יום ושוטחה לצרכה אבל לא לכבודו, ובגמ', למימרא דניעור מעלי לה והאמר רבי יוחנן מי שיש לו גרדי אומן בתוך ביתו ינער כסותו בכל יום, אמרי בכל יום קשי לה אחד לשלשים יום מעלי לה, איבעית אימא לא קשיא הא בחד והא בתרי, איבעית אימא לא קשיא הא בידא והא בחוטרא, איבעית אימא לא קשיא הא בדעמרא הא בדכיתנא

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru