Bava Metzia Daf 50 בבא מציה דַף 50

Create Your Free Zichru Account צור את חשבון Zichru שלך

To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account. To discover the power of remembering the daf and view this audio lesson, please create a free Zichru account.

CREATE ACCOUNT צור חשבון

1. Is אונאה less than a sixth (acc. to the Rabbonon) immediate מחילה, or only after בכדי שיראה?

In the Mishnah, the Rabbonon taught that one may claim אונאה by a sixth until enough time passed to show the purchase to a merchant or relative. The Gemara asks: פחות משתות לרבנן – Regarding fraud of less than a sixth according to the Rabbonon, לאלתר הויא מחילה – is the waiver of the deviation immediate, and it cannot be claimed, או בכדי שיראה לתגר או לקרובו – or only after enough time for him show it to a merchant or his relative? The Gemara attempts to resolve the question from the Mishnah, in which the תגרי לוד – merchants of Lod initially rejoiced when Rebbe Tarfon ruled אונאה to be a third, but returned to the Rabbonon when Rebbe Tarfon extended the time limitation to an entire day. If less than אונאה has a time limitation, we understand why they returned to the Rabbonon, whose time allowance is shorter. But if מחילה is immediate, Rebbe Tarfon’s opinion is still better for them, since an overcharge by less than a third is waived immediately according to him!? The Gemara answers that Rebbe Tarfon considers any amount between a sixth and a third equivalent to the Rabbonon’s sixth, and subject to his longer time limitation.

2. Regarding בטול מקח according to the Rabbonon, can one retract forever, or only בכדי שיראה?

The Gemara asks: בטול מקח לרבנן – Regarding voidance of a sale according to the Rabbonon (i.e., a deviation greater than a sixth), לעולם חוזר – can he retract forever, או דלמא בכדי שיראה לתגר או לקרובו – or perhaps only until enough time for him to show the purchase to a merchant or his relative? The Gemara attempts a resolution from the merchants of Lod returning to the Rabbonon’s position after Rebbe Tarfon extended the window for אונאה claims to an entire day. If more than אונאה has a time limit, Rebbe Tarfon’s extension to an entire day for over a sixth (compared to the Rabbonon’s short window) harms them more than they gained by an exact sixth (which he considers waived). But if there is no time limit for more than אונאה, Rebbe Tarfon’s system is still preferable, since the Rabbonon’s system allows retracting for deviations above a sixth indefinitely!? The Gemara answers that an overcharge above a sixth is uncommon, so the benefit of the Rabbonon’s shorter time limit at exactly a sixth outweighs the disadvantage of a deviation greater than a sixth.

3. Machlokes and halachah of a sale of exact אונאה amount

Rava said the halachah is that for less than a sixth, the sale is valid, and the deviation is waived immediately. If it is greater than a sixth, the sale can be voided. If the deviation is a sixth, the sale is valid, but he returns the difference. These last two claims must be made before enough time elapses to show the purchase to a merchant or relative. This ruling is supported by a Baraisa, which teaches the above laws about deviations less or more than a sixth and presents a machlokes about the law of exactly a sixth. Rebbe Nassan says: שתות קנה ומחזיר אונאה – regarding exactly a sixth, the sale is valid, but he must return the fraud amount. Rebbe Yehudah HaNasi says: יד מוכר על העליונה – the seller, if he is the defrauded party, has the upper hand. רוצה אומר לו תן לי מקחי  – If he wants, he may say, “Give me back my merchandise” and void the sale, או תן לי מה שאניתני – or he can say, “Give me the amount you defrauded me.” Rava rules like Rebbe Nassan, although the Mishnah on Daf 51a follows Rebbe Yehudah HaNasi’s opinion.

1. פחות משתות לרבנן לאלתר הוי מחילה או בכדי שיראה

איבעיא להו פחות משתות לרבנן לאלתר הויא מחילה או בכדי שיראה לתגר או לקרובו, ואם תמצי לומר בכדי שיראה לתגר או לקרובו מאי איכא בין שתות לפחות משתות, איכא דאילו שתות ידו על העליונה רצה חוזר רצה קונה ומחזיר אונאה, ואילו פחות משתות קנה ומחזיר אונאה מאי, תא שמע חזרו לדברי חכמים, סברוה פחות משליש לר' טרפון כפחות משתות לרבנן דמי, אי אמרת בשלמא פחות משתות לרבנן בכדי שיראה לתגר או לקרובו ולרבי טרפון כל היום משום הכי חזרו, אלא אי אמרת פחות משתות לרבנן לאלתר הויא מחילה ולרבי טרפון נמי לאלתר הויא מחילה אמאי חזרו בדר' טרפון ניחא להו טפי דמאי דרבנן קא משוו להו אונאה לר' טרפון הויא מחילה, מי סברת פחות משליש לרבי טרפון כפחות משתות לרבנן דמי, לא משתות ועד שליש לרבי טרפון כשתות עצמה לרבנן דמי

2. בטול מקח לרבנן לעולם או בכדי שיראה

איבעיא להו בטול מקח לרבנן לעולם חוזר או דלמא בכדי שיראה לתגר או לקרובו, ת"ש חזרו לדברי חכמים, אי אמרת בשלמא בטול מקח לרבנן בכדי שיראה לתגר או לקרובו, ולר' טרפון כל היום, משום הכי חזרו, אלא אי אמרת בטול מקח לרבנן לעולם חוזר אמאי חזרו, בדרבי טרפון ניחא להו טפי דקא משוי להו אונאה כל היום ותו לא, בטול מקח לא שכיח

3. שתות קנה ומחזיר אונאה

אמר רבא הלכתא פחות משתות נקנה מקח, יותר על שתות בטול מקח, שתות קנה ומחזיר אונאה, וזה וזה בכדי שיראה לתגר או לקרובו, תניא כותיה דרבא אונאה פחות משתות נקנה מקח, יתר על שתות בטל מקח, שתות קנה ומחזיר אונאה דברי רבי נתן, רבי יהודה הנשיא אומר יד מוכר על העליונה רוצה אומר לו תן לי מקחי או תן לי מה שאניתני, וזה וזה בכדי שיראה לתגר או לקרובו

ופרש"י, דפסק של רבא הוא כר' נתן דלא כמתני' לקמן שהביא דברי רבי יהודה הנשיא

Copyright זכויות יוצרים © 2024 Zichru